A munkahelyi mesterséges intelligencia (MI) használata az Egyesült Államokban robbanásszerűen megnőtt az elmúlt két évben, ami jelentős változásokat hozhat a vállalatok működésében és a munkavállalók mindennapjaiban. Bár a technológia egyre mélyebben beépül a folyamatokba, a vezetői iránymutatás gyakran elmarad az integráció ütemétől, és a munkavállalók körében még mindig sok a bizonytalanság a mesterséges intelligencia tényleges hasznosságát illetően.
- Az MI használata az amerikai munkavállalók körében 21%-ról 40%-ra nőtt az elmúlt két évben.
- A növekedés elsősorban a fehérgalléros és vezetői pozíciókban jelentős, míg a termelési és frontvonalbeli dolgozók körében stagnál.
- Annak ellenére, hogy az MI egyre elterjedtebb, a munkavállalók többsége nem tartja valószínűnek, hogy a technológia rövid időn belül kiváltja a munkájukat.
A mesterséges intelligencia térnyerése a munkahelyeken
A munkahelyi mesterséges intelligencia (MI) használata példátlan ütemben gyorsul. Az elmúlt két évben az amerikai munkavállalók azon százalékos aránya, akik legalább évente néhány alkalommal használták az MI-t munkájuk során, közel megduplázódott: 21%-ról 40%-ra. A gyakori MI-használat (heti néhány alkalom vagy gyakrabban) szintén majdnem kétszeresére nőtt, a Gallup 2023-as első mérése óta 11%-ról 19%-ra. A napi használat pedig csak az elmúlt 12 hónapban duplázódott meg, 4%-ról 8%-ra.
Fehérgallérosok és vezetők az élen
Az MI térhódítása elsősorban a fehérgalléros pozíciókban figyelhető meg. A fehérgalléros munkavállalók 27%-a számol be arról, hogy gyakran használja az MI-t a munkahelyén, ami 12 százalékpontos növekedés 2024 óta. A leggyakoribb MI-felhasználókat foglalkoztató iparágak közé tartozik a technológia (50%), a professzionális szolgáltatások (34%) és a pénzügy (32%).
Ezzel szemben a termelési és frontvonalbeli dolgozók körében a gyakori MI-használat lényegében változatlan maradt az elmúlt két évben, 2023-ban 11%-ról 2025-re 9%-ra változott. A vezetők (akik más vezetőket irányítanak) körében is gyakoribb a gyakori MI-használat, arányuk 33%. Ők kétszer olyan valószínűséggel (33% vs. 16%) használnak MI-t hetente több alkalommal, mint az egyéni hozzájárulók.
Aggodalmak a munkahelyi jövővel kapcsolatban
Bár a munkahelyi MI-használat növekszik, a munkavállalók nem valószínűbb, hogy hamarosan lecserélődnek. Csupán a munkavállalók 15%-a tartja nagyon vagy valamelyest valószínűnek, hogy az automatizálás, a robotok vagy az MI megszünteti a munkáját a következő öt éven belül. Ez az arány változatlan a 2023-as és 2024-es mérésekhez képest. Néhány iparágban – mint például a technológia (21%), a kiskereskedelem (21%) és a pénzügy (20%) – azonban nagyobb az aggodalom az MI miatti munkahelyvesztés miatt.
Vezetői iránymutatás hiánya
Sok munkavállaló használja az MI-t a munkahelyén iránymutatás és szabályozás nélkül. Miközben a munkavállalók 44%-a mondja, hogy szervezetük megkezdte az MI integrálását, csupán 22%-uk állítja, hogy szervezetük világos tervet vagy stratégiát kommunikált erre vonatkozóan. Hasonlóképpen, a munkavállalók 30%-a szerint szervezetük rendelkezik általános irányelvekkel vagy hivatalos szabályzatokkal az MI munkahelyi használatára vonatkozóan. Ez egy 14 százalékpontos különbséget jelent azon szervezetek között, amelyek integrálják az MI-t, és amelyek szabályokat is biztosítanak a használatára.
Az MI hasznosságának megítélése és kihívásai
Az MI munkahelyi használatának előnyei nem mindig nyilvánvalóak. A munkavállalók szerint a leggyakoribb MI-bevezetési kihívás a „homályos felhasználási eset vagy értékelési javaslat”. Még azok között is, akik használják az MI-t, csupán 16% ért egyet teljes mértékben azzal, hogy a szervezetük által biztosított MI-eszközök hasznosak a munkájuk szempontjából.
Az MI hasznosságáról alkotott vélemények jelentősen eltérnek a felhasználók és a nem felhasználók között. A Gallup korábbi kutatása összehasonlította az MI-t ügyfelekkel való interakcióra használó munkavállalókat azokkal, akik nem. A közvetlen tapasztalattal rendelkező munkavállalók 68%-a szerint az MI pozitív hatással volt az ügyfélinterakciókra; az MI-t ügyfelekkel nem használó munkavállalók csupán 13%-a gondolta, hogy pozitív hatása lenne.
A vezetés szerepe az elfogadásban
Ha a vezetők nagyobb MI-elfogadottságot szeretnének, segíteniük kell a munkavállalóknak megtalálni az értékét. A Gallup adatai szerint azok a vezetők, akiknek a munkaereje a legnagyobb értéket tapasztalja, világos MI stratégiával és tervvel rendelkeznek. Amikor a munkavállalók teljes mértékben egyetértenek abban, hogy vezetésük világos tervet kommunikált az MI integrálására, háromszor valószínűbb, hogy nagyon felkészültnek érzik magukat az MI-vel való munkára, és 2,6-szer valószínűbb, hogy kényelmesen használják az MI-t a szerepükben.
Forrás: Gallup