Egy brit tanulmány feltárja az AI rejtett hatását a gyermekekre
Egy friss brit kutatás, melyet a The Alan Turing Institute végzett, mélyrehatóan vizsgálta a mesterséges intelligencia (AI) gyermekekre gyakorolt hatását, feltárva egy aggasztó digitális szakadékot. Míg az Egyesült Királyságban a 8-12 éves gyerekek 22%-a már rendszeresen használ AI-t, a magániskolás diákok körében közel háromszor nagyobb az AI-hoz való hozzáférés, mint állami iskolás társaiknál. A tanulmány rávilágít az AI kreativitást és kommunikációt segítő előnyeire, ugyanakkor felhívja a figyelmet az oktatási egyenlőtlenségek lehetséges növekedésére és meglepő módon a környezeti aggodalmakra is.
- A felmérés szerint a magániskolás diákok 52%-a, míg az állami iskolás társaiknak mindössze 18%-a használ már mesterséges intelligenciát.
- A gyerekek elsősorban kreatív feladatokhoz, tanuláshoz és a kommunikációs képességeik javítására alkalmazzák az AI-t, míg a tanárok 66%-a főként óravázlatok, prezentációk és házi feladatok elkészítésére használja.
- Meglepő módon a környezeti aggodalmak is előtérbe kerültek: egyes gyerekek az AI magas energia- és vízfogyasztásáról szerzett tudásuk miatt megtagadták annak használatát.
A digitális szakadék mélyül
A The Alan Turing Institute kutatása az Egyesült Királyság 8-12 éves korosztályát vizsgálta, és aggasztó tendenciára bukkant: a magániskolákban tanuló gyerekek között 52%-os volt az AI használati aránya, miközben az állami iskolákban ez az érték mindössze 18% volt. Ez a majdnem háromszoros különbség rávilágít egy jelentős digitális szakadékra, amely potenciálisan tovább szélesítheti az oktatási egyenlőtlenségeket. A magániskolás diákok nemcsak gyakrabban használták az AI-t, hanem tanáraik is nagyobb tudatossággal viszonyultak a technológiához.
Mire használják a gyerekek és a tanárok az AI-t?
A tanulmány szerint a gyerekek elsődlegesen kreatív célokra – például történetek írására, rajzolásra vagy zene komponálására – és tanulási feladatokhoz fordultak az AI-hoz. Jelentős számban számoltak be arról is, hogy a mesterséges intelligencia segít nekik jobban kommunikálni, ami rávilágít az eszközben rejlő potenciális fejlődési lehetőségekre.
A tanárokat is bevonták a kutatásba: 66%-uk nyilatkozott úgy, hogy elsősorban óravázlatok készítésére, prezentációk tervezésére és házi feladatok kidolgozására használja az AI-t. Ez azt mutatja, hogy az AI nemcsak a diákok, hanem az oktatók munkáját is hatékonyabbá teheti.
Váratlan fordulat: környezeti aggodalmak
A kutatás egyik legmeglepőbb eredménye az volt, hogy a környezeti tudatosság már a gyerekek körében is megjelent az AI használatával kapcsolatban. Néhányan megtagadták az AI használatát, miután értesültek annak jelentős energia- és vízfogyasztásáról, amely a működtetéséhez szükséges. Ez a tényező új szempontot ad az AI etikus és felelős használatának vitájához.
Miért fontos ez?
Ez a generáció úgy fog felnőni a mesterséges intelligenciával, ahogy az előző generáció az internettel. Míg az AI egyértelműen előnyös a kreativitás és a kommunikáció fejlesztésében, a magán- és állami iskolák közötti szakadék aggasztó. Az AI-hoz való hozzáférés és annak elterjedtsége potenciálisan tovább növelheti az oktatási különbségeket a kiváltságosabb diákok javára, ami hosszú távon súlyos társadalmi következményekkel járhat.
Forrás:
The Alan Turing Institute – Understanding the impacts of generative AI use on children