A mesterséges intelligencia (MI) térnyerése új kihívás elé állítja a brit egyetemeket: a The Guardian vizsgálata szerint hallgatók ezreit kapták rajta csaláson MI-eszközök, például a ChatGPT használatával. Míg a hagyományos plágiumesetek száma meredeken zuhan, az MI-vel elkövetett csalások száma exponenciálisan nő, és a szakértők szerint a felderített esetek csupán a jéghegy csúcsát jelentik, mivel az MI-generált tartalmak detektálása rendkívül nehéz.
Az MI-alapú csalások térhódítása
Az elmúlt években, különösen a ChatGPT és más mesterséges intelligencia eszközök széles körű elterjedésével, Nagy-Britanniában egyre több egyetemi hallgatót kaptak rajta MI-eszközökkel elkövetett csaláson. Ezzel párhuzamosan a hagyományos plágiumformák jelentős visszaesést mutatnak – derül ki a The Guardian friss vizsgálatából.
A tanulmányi szabálytalanságokról szóló felmérés szerint 2023-2024-ben közel 7000 igazolt MI-alapú csalási esetet regisztráltak, ami ezer hallgatóra vetítve 5,1 esetet jelent. Ez jelentős növekedés a 2022-2023-as adatokhoz képest, amikor ezer hallgatóra mindössze 1,6 eset jutott.
Az idei év májusáig gyűjtött adatok alapján a szám tovább emelkedhet, várhatóan eléri a 7,5 esetet ezer hallgatóra vetítve. A szakértők azonban hangsúlyozzák, hogy a rögzített esetek csupán a probléma felszínét karcolják.
Az adatok rávilágítanak arra a gyorsan változó kihívásra, amellyel az egyetemek szembesülnek: hogyan alakítsák át a számonkérési módszereket az olyan technológiák, mint a ChatGPT és más MI-alapú íróeszközök megjelenéséhez igazodva.
A plágium hanyatlása és az új kihívások
2019-2020-ban, még a generatív MI széles körű elterjedése előtt, a hagyományos plágium tette ki az összes tanulmányi szabálytalanság közel kétharmadát. A pandémia idején, amikor sok számonkérés online térbe került, a plágium intenzitása fokozódott. Azonban ahogy az MI-eszközök egyre kifinomultabbá és hozzáférhetőbbé váltak, a csalás jellege megváltozott.
A felmérés kimutatta, hogy a hagyományos plágium megerősített eseteinek száma ezer hallgatóra vetítve 19-ről 15,2-re csökkent 2023-2024-ben, és az idei tanév korai adatai szerint várhatóan tovább esik, mintegy 8,5 esetre ezer hallgatóra vetítve.
A The Guardian 155 egyetemhez fordult információszabadság törvény keretében, és az elmúlt öt évre vonatkozóan kért adatokat az igazolt tanulmányi szabálytalanságokról, plágiumról és MI-alapú csalásokról. Ezek közül 131 egyetem szolgáltatott adatokat, bár nem mindegyik rögzített minden évet vagy kategóriát.
Több mint a válaszadó egyetemek 27%-a még 2023-2024-ben sem rögzítette külön kategóriaként az MI-alapú visszaéléseket, ami azt sugallja, hogy az ágazat még csak most kezd megküzdeni a problémával.
A detektálás nehézségei és a „jéghegy csúcsa”
Valószínűleg sokkal több MI-alapú csalás marad felderítetlenül. A Higher Education Policy Institute februári felmérése szerint a hallgatók 88%-a használt MI-t a beadandó feladatokhoz. Tavaly a Readingi Egyetem kutatói tesztelték saját értékelési rendszereiket, és az MI-generált munkákat az esetek 94%-ában felderítés nélkül sikerült beadniuk.
Dr. Peter Scarfe, a Readingi Egyetem pszichológia docense és a tanulmány társszerzője elmondta, hogy bár mindig is voltak módok a csalásra, az oktatási szektornak alkalmazkodnia kell az MI-hez, amely alapvetően más problémát vet fel.
„El tudom képzelni, hogy az elfogottak a jéghegy csúcsát jelentik” – mondta Scarfe. „Az MI-detektálás nagyon különbözik a plágiumtól, ahol a másolt szöveget megerősíthetjük. Ennek eredményeként, ha gyanítjuk az MI használatát, szinte lehetetlen bebizonyítani, függetlenül attól, hogy az MI-detektorunk hány százalékos MI-t jelez (ha használunk ilyet). Ehhez társul az is, hogy nem akarunk hamisan megvádolni hallgatókat.”
„Megoldhatatlan, hogy minden hallgató minden feladatát személyes jelenléthez kössük. Ugyanakkor az ágazatnak el kell ismernie, hogy a hallgatók használni fogják az MI-t, még akkor is, ha erre kérik őket, és felderítetlenül maradnak.”
Azok a hallgatók, akik generatív MI-t használnak csalásra, rengeteg online anyagból meríthetnek: a Guardian tucatnyi videót talált a TikTokon, amelyek MI-alapú átfogalmazó és esszéíró eszközöket reklámoznak a hallgatóknak. Ezek az eszközök segítenek a hallgatóknak megkerülni a szokásos egyetemi MI-detektorokat azáltal, hogy a ChatGPT által generált szöveget „emberiesebbé” teszik.
Dr. Thomas Lancaster, az Imperial College London tanulmányi integritás kutatója szerint: „Ha jól használják, és egy hallgató, aki tudja, hogyan szerkessze az outputot, az MI-visszaélést nagyon nehéz bizonyítani. Remélem, hogy a hallgatók még mindig tanulnak ebből a folyamatból.”
Hallgatói nézőpontok és az MI előnyei
Harvey*, aki most fejezte be üzleti menedzsment szakát egy észak-angliai egyetemen, elmondta a Guardiannek, hogy MI-t használt ötletek generálására, feladatok strukturálására és hivatkozások javaslására, és a legtöbb ismerőse valamilyen mértékben használta az eszközt.
„A ChatGPT nagyjából akkor jelent meg, amikor elkezdtem az egyetemet, szóval számomra mindig is jelen volt” – mondta. „Nem hiszem, hogy sokan használnak MI-t, majd szóról szóra lemásolják azt. Inkább csak általánosan segít az ötletelésben és az ötletek megalkotásában. Bármit is vennék át belőle, azt teljesen átdolgoznám a saját módomra.”
„Ismerek egy embert, aki használta, majd más MI-módszereket is alkalmazott, amelyekkel meg lehet változtatni és emberiesebbé tenni, hogy az MI-tartalom úgy hangozzon, mintha embertől származna.”
Amelia*, aki most fejezte be első évét zenei üzleti szakon egy délnyugati egyetemen, szintén elmondta, hogy MI-t használt összefoglalásra és ötletelésre, de az eszközök a tanulási nehézségekkel küzdők számára voltak a leghasznosabbak. „Egy barátom használja, nem esszéket írat vele, vagy kutat, hanem a saját pontjait rendezi és strukturálja. Diszlexiás – azt mondta, nagyon sokat segít neki.”
Peter Kyle, tudomány- és technológiai miniszter a közelmúltban a Guardiannek elmondta, hogy az MI-t fel kell használni a diszlexiás gyerekek esélyegyenlőségének növelésére.
Az oktatás jövője az MI korában
Úgy tűnik, a technológiai vállalatok kulcsfontosságú demográfiai célcsoportként tekintenek az egyetemi hallgatókra az MI-eszközök tekintetében. A Google 15 hónapra ingyenes Gemini frissítést kínál egyetemi hallgatóknak, az OpenAI pedig kedvezményeket biztosít az amerikai és kanadai főiskolai hallgatók számára.
Lancaster szerint: „Az egyetemi szintű értékelés néha értelmetlennek tűnhet a hallgatók számára, még akkor is, ha nekünk, oktatóknak jó okunk van rá. Ez mind arról szól, hogy segítsük a hallgatókat megérteni, miért kell bizonyos feladatokat teljesíteniük, és aktívabban bevonjuk őket az értékelési folyamat tervezésébe.”
„Gyakran felmerül az a javaslat, hogy az írásbeli feladatok helyett több vizsgát kellene alkalmazni, de a magolás és a visszatartott tudás értéke évről évre csökken. Fontosnak tartom, hogy olyan készségekre összpontosítsunk, amelyeket az MI nem tud könnyen helyettesíteni, mint például a kommunikációs készségek, az interperszonális készségek, és hogy magabiztosságot adjunk a hallgatóknak a feltörekvő technológiákkal való interakcióhoz és a munkahelyi sikerhez.”
Egy kormányzati szóvivő elmondta, hogy több mint 187 millió fontot fektetnek nemzeti készségfejlesztési programokba, és iránymutatást tettek közzé az MI iskolai használatáról.
„A generatív MI hatalmas potenciállal rendelkezik az oktatás átalakítására, és izgalmas növekedési lehetőségeket kínál változási tervünkön keresztül” – mondták. „Az MI integrálása a tanításba, tanulásba és értékelésbe azonban alapos megfontolást igényel, és az egyetemeknek meg kell határozniuk, hogyan hasznosítsák az előnyöket és mérsékeljék a kockázatokat, hogy felkészítsék a hallgatókat a jövő munkahelyeire.”
Forrás: The Guardian